Laulaminen

Keskustelua melkein mistä vaan

Laulaminen

ViestiKirjoittaja Rride » 07 Loka 2011 16:34

Löytyykö täältä ketään joka rakastais/tykkäis laulamisesta? Inspiroiko joku artisti/bändi sua?

Kertokaa iha vapaasti mitä mieltä ootte laulamisesta vaikkette ite laulaisikaan!! :)

Ite rakastan laulamista tosi paljon ja se on aina etusijalla mun harrastuksissa. Oon harkinnu monesti laulutunteja mutten vaan tiedä missä voisin alottaa, joten pitää kysellä musaopelta. Alotin iha pienenä pentuna laulelemaan iha jotai hölynpölyä (näi äiti sano) ja oon tosiaan kehittyny tän 15-vuoden aikana iha suhteellisen hyväks laulajaks, parannettavaa kyllä löytyy aina. Ite oon altto (=suhteellisen matala ääni) enkä pääse kovin korkealle.

Kenenkää äänestä ei tuu valmista koskaan sillä se kehittyy koko ajan.
There's just too much that time cannot erase.
Rride
Kiinni jään
Kiinni jään

Re: Laulaminen

ViestiKirjoittaja Nightingale » 07 Loka 2011 17:09

Harrastin itse laulua lukioaikana eri kuoroissa ja lukion jälkeen kävin muutaman vuoden ajan laulutunneilla (klassista). Ainakin klassisen laulun opettelu oli teknisten juttujen takia välillä aikamoista piinaa mutta onnistumisen hetket olivat kyllä sitten sitäkin hienompia.

Laulutuntien aloittamisessa on yleensä ikäraja (tytöilläkin kun on äänenmurros, joskaan ei niin selkeä kuin pojilla) ja lisäksi äänityyppi ratkaisee, miten varhain tunneille voi mennä (kevyet äänityypit voivat aloittaa aikaisemmin). Äänialan (sopraano, mezzosopraano vai altto, jos klassista luokittelua käytetään) ratkaisevat äänen väri (vaalea / tumma) ja se, millä korkeudella ääni soi parhaiten, millä korkeudella jaksaa laulaa pitkiäkin aikoja väsymättä missä kohden sävelasteikkoa sijaitsevat tietyt "siirtymäkohdat", joissa täytyy olla erityisen huolellinen.

Luulin itse laulutunnit aloittaessani olevani altto (en päässyt kuin kaksiviivaiseen c:hen, siihenkin hädin tuskin) mutta korkeammalta laulaminen olikin ihan vain tekniikkakysymys ja olen laulanut julkisestikin kolmiviivaisen c:n; asteikkoja laulaessa olen venynyt kolmiviivaiseen g:hen asti. Hassuinta oli se, että korkeiden äänten löytyessä ääniala laajeni myös alaspäin mutta noiden mainitsemieni kriteerien perusteella (väri, sointi, miellyttävä korkeus, siirtymäkohdat) sain sitten kuulla olevani sopraano ja ensijärkytyksen (kyllä!) jälkeen sitten huomasin itsekin, että sopraanoille kirjoitetut (tai sopraanoille transponoidut) kappaleet tosiaan toimivat parhaiten ja olivat helpoimpia laulaa.

Jos haluaa ottaa laulutunteja, kannattaa ensin miettiä, millaista musiikkia tahtoo laulaa, sillä klassisen opettaja osaa harvoin opettaa kevyen musiikin laulutapaa ja päinvastoin. Viime aikoina yhä useampi suomalainen on kouluttautunut CVT (Complete Vocal Technique) -tyylin opettajaksi ja tuon suuntauksen edustajien mukaan tuo tekniikka antaa eväät laulaa hyvin monilla eri tavoilla - itselläni ei kuitenkaan ole tästä kokemusta. Kannattaa myös muistaa, että samankin tyylin (esim. klassinen) sisällä opettajat edustavat eri suuntauksia (toiset suosivat ns. "pää-äänen" käyttöä kun taas osa vaatii koko kropan käyttöä) ja luonnollisesti jokainen opettaja opettaa omalla tyylillään. Joku saattaa siis puhua hankalilla termeillä ja teoreettisesti (tämäkin tyyli varmaan sopii joillekin oppilaille) kun taas jotkut toiset saattavat luottaa enemmän mielikuvien voimaan ("Ajattele, että sinulla on päälläsi maailman ihanin mekko ja aurinko paistaa - ja nyt, laula!"). Jos siis ensimmäisen tai toisenkaan laulunopettajan kanssa kemiat eivät tunnu muutaman opetuskerran jälkeen kohtaavan, kannattaa vaihtaa.

Täytyy myös pitää mielessä, että vaikka kuinka haluaisi kuulostaa laulajalta X, meistä jokaisella on omanlaisensa ääni, johon vaikuttavat sellaiset fyysiset seikat (kuten äänihuulten koko ja muoto; pään resonanssionteloiden koko ja muoto), joihin emme voi vaikuttaa. Tietysti on mahdollista oppia imitoimaan jonkun toisen lauluääntä- ja tapaa mutta se voi vahingoittaa pysyvästi omia äänihuulia - jolloin pahimmassa tapauksessa ei pysty laulamaan enää koskaan mitään. Toisilla on luonnostaan hyvä laulutekniikka, toiset joutuvat opettelemaan tekniikan ja jotkut joutuvat sekä opettelemaan pois vanhasta, äänielimistöä vahingoittavasta (tai tyhmältä kuulostavasta) laulutekniikasta ja opettelemaan siinä rinnalla uutta tekniikkaa. Jokainen voi kuitenkin oppia oikean tekniikan ja vaikka - noista henkilökohtaisista fyysisistä seikoista johtuen - kaikki eivät ikinä pysty kuulostakaan enkelikuorolaisilta niin voin lohduttaa, että dramaattisemmaltakin kuulostaville äänille riittää runsaasti laulettavaa jo ihan klassisellakin puolella - kevyestä musiikista puhumattakaan. :)
And I know it's wrong, and I know it's right
And even if I tried to win the fight, my heart would overrule my mind
In your presence my heart knows no shame, I'm not to blame
´Cuz you bring my heart to its knees

Apocalyptica: Not strong enough
Nightingale
Administrator
Administrator

ViestiKirjoittaja Rride » 19 Loka 2011 16:52

Vautsi, täytyy sanoo et kirjotit tosi hienosti!! :)

Mulle musaope on monesti sanonu et oon altto, sillä en pääse kovinkaa korkeelle ohentamatta, silloi taasen kuulostan iha järkyttävältä.. :D
Rride
Kiinni jään
Kiinni jään

ViestiKirjoittaja possu. » 25 Loka 2011 00:00

Yhtään musiikinopettajia lyttäämättä.. mullekin ne aina sanoi, että olen sopraano, mutta oon oikeesti mezzosopraano. Lisäksi, kiitos 9-vuotisen kuorolaulutaipaleeni, mulla on myös hyvin laaja ääniala. Mutta Nightingale vastasi jo niin tyhjentävästi kaikkeen, ettei mulla mitään sanottavaa enää ole :D
"There's a choice we're making, we're saving our own lives."
possu.
Rakkaudesta hulluuteen
Rakkaudesta hulluuteen

ViestiKirjoittaja Rride » 26 Loka 2011 12:44

possu. kirjoitti:Yhtään musiikinopettajia lyttäämättä.. mullekin ne aina sanoi, että olen sopraano, mutta oon oikeesti mezzosopraano. Lisäksi, kiitos 9-vuotisen kuorolaulutaipaleeni, mulla on myös hyvin laaja ääniala. Mutta Nightingale vastasi jo niin tyhjentävästi kaikkeen, ettei mulla mitään sanottavaa enää ole :D

:D Oivoi, pitäis varmaa käydä jollai ammattilaisella kyselemässä et oonko altto vai mikä lie muu;D
Rride
Kiinni jään
Kiinni jään

ViestiKirjoittaja 100%uniklubifani » 28 Helmi 2012 16:32

itte laulan joka päivä viimestään sitten kun laitan uniklubin levyn pyörimään.
mielestäni on oon keskiverto laulaja.
ja tavotteena on ollla yhtä hyvä kun jussi.
niin ja mulla on muuten sutkoht sammanlainen vibratto kun jussilla joka on outoo ???
I`m sorry... but I LOVE YOU <3
tiedän ettet pidä minusta... mutta silti RAKASTAN SINUA !!!
100%uniklubifani
Kiinni jään
Kiinni jään

ViestiKirjoittaja uniklubifani98 » 28 Helmi 2012 18:08

Pidän laulamisesta tosi paljon ja kuten 100‰ uniklubifani mainitsi mäkin hoilaan usein ihan täysiä uniklubin levyjen tahdissa. :)
Uniklubi on universumin paras pändi!
uniklubifani98
Kiinni jään
Kiinni jään

Paluu Yleinen jutustelu